Projektový den na téma „monitoring vlka obecného a jelena evropského“

Ve středu nás v naší škole navštívili zástupci České zemědělské univerzity a NP České Švýcarsko, kteří nám představili dva projekty. První projekt OWAD nás seznámil s rolí vlka obecného v člověkem pozměněné kulturní krajině a jeho významné role jako vrcholového predátora pro udržování rovnováhy v přírodě s přirozenou funkcí regulátora stavů kopytníků. Druhý projekt s názvem REDEMA nás seznámil s faktory, které mají vliv na populaci jelena evropského. Konkrétně se žáci seznámili s monitoringem pomocí fotopastí, monitoringem pobytových stop, telemetrií vlků a jelenů, DNA a potravní analýzou ze vzorků trusu.

S projekty jsme se seznámili nejdříve v teoretické části, která proběhla v tělocvičně naší školy za pomocí dataprojektoru a promítání edukativních textů a obrázků. Druhá část byla praktická a proběhla v terénu na naší školní naučné stezce. Žáci byli rozděleni do několika skupin, které se navzájem střídali na připravených stanovištích. První stanoviště měla na starost pracovnice NP České Švýcarsko, která si pro žáky připravila pracovní listy s tématem vztahujícím se k NP ČŠ. Druhé stanoviště bylo zaměřené na telemetrii vlků a jelenů. Žáci si mohli prakticky vyzkoušet vystopování jelena  vysílačkou s tím rozdílem, že jelena nahradil pan učitel. Na třetím stanovišti se žáci seznámili s monitoringem pomocí fotopastí. Na několika fotopastech si mohli vyzkoušet vyfotit sami sebe, nebo spolužáka. Nastavit správný úhel, směr i načasování. Čtvrté stanoviště bylo v režii naší školy a žáky jsme seznámili pomocí pracovních listů se správnou ochranou hospodářských zvířat před vlky. Páté stanoviště žáky informovalo o ekologii vlka a zároveň připravilo na šesté stanoviště, které bylo nejdelší a procházelo částí lesa. Na tomto posledním stanovišti se žáci přímo seznámili s pobytovými známkami a to s vlčím trusem a vlčími stopami, které museli dle správné metodiky zaznamenat do záznamového listu, tak jak to doopravdy dělají pracovníci České zemědělské univerzity. Na trase měli ještě za úkol najít fotopast. Na závěr stezky našli maketu vlka v jeho životní velikosti, u které byly pouštěny z reproduktoru autentické zvuky vytí vlků.

Za pěkně strávený den a velmi užitečné informace, které se nás každého přímo týkají, patří  poděkování  pracovníkům ČZU (Pavle, Lukášovi a Tadeášovi) a NPČŠ (Janě).

Vypracoval: Doležal Jaroslav