Bramboriáda na Malé škole 16.11.2023

Víte, co jsou to erteple, okroše, krumple, zemáky, bandury nebo grumbíny? Tak tahle všechna zvukomalebná slova patří nenápadné plodině, která tvoří podstatný základ našeho jídelníčku – BRAMBOŘE. Tato superpotravina, kterou všichni známe ve všech možných podobách a úpravách se stala středobodem zájmu našeho čtvrtečního školního projektu – Bramboriáda.

10 týmů napříč všemi třídami si prošlo10 bramborových stanovišť. Dvě stanoviště byla věnována výtvarnu – pomocí bramborových tiskátek vlastní výroby se zde vytvářely ekologické papírové tašky, týmový podzimní strom, či obrázky veselé mimoňové brambory. Další dvě stanoviště prověřila vytrvalost a fyzičku našich svěřenců, jelikož to byla stanoviště tělocvikářská. Metalo se zde bramborou, brambory se nakládaly na Tatru Liaz (ve zmenšeném měřítku), soutěžilo se v bramborovém slalomu….nebylo to - krev, POT a slzy, ale - řev, POT a smích. A aby se neopominula komunikační složka výchovy, zapojila se do projektu i dílna dramatická a hudební. Dramatizovala se zde básnička o bramboře, co se kutálí ze dvora, či bramborářský evergreen „Princeznička na bále“. Rytmizovalo se, tančilo, popěvkovalo, hrálo na ozvučené trubky a jednoduché nástroje, ….víte, že brambory posloužily jako noty? No…ale abyste si jako nemysleli, že to bylo jen ejchuchu…tak se v rámci projektu objevila i dílna bramborových pokusů a dílna matematická. Říká vám něco bramborová osmóza? Ha. A nám už jo. Také se pomocí bramborových dílků tvořily různé modely molekul (nebo atomů?), odhadovala se váha brambor, došlo i na měření…uf. …a každý úspěšný projekt (z pohledu žáků) musí nabídnout i něco pro potěchu žaludku. A že se nabízelo. Bramboráková dílna provoněla česnekem celou školu (zajímavý poznatek – teplý vzduch stoupá vzhůru a nese si s sebou i alicin, éterický olej česneku – a hned tu máme i chemii s fyziku, takže nejvíc smrdělo 2. patro). Dílna bramborového salátu zase navodila blížící se atmosféru vánočních svátků – salát, chlebíčky….řízky budou, až budeme mít vepřový den. (Úsměvná historka závěrem: Holčička, řekněme prvňačka, přinesla domů v mističce svůj bramborový salát. Tatínek ochutnal a okomentoval to slovy: „Kam se na tebe hrabe maminka.“ No není to hezké ocenění našeho projektu?) Do projektu Bramboriády se zapojil celý učitelský sbor I. stupně, vypomohli i pan učitel Steklý ze stupně II. a dobrá duše naší školy, paní uklízečka Markéta. Za to jim moc děkujeme. Když se hodnotí, nepotřebují děti mnoho slov. Usmějí se a ukáží palec nahoru. A víte, kolik jsme viděli ten den vztyčených palců? Habaděj…nebo habakuk nebo přehršel…prostě mraky. (Jak u té brambory, spouuuustu synonym.) Kolektiv I. stupně. BRAMBOŘE ZDAR.