Téma OBLOUČKOVÁNÍ
Dobrý den, mnoho rodičů se mne ptá, jak dlouho ještě budou děti obloučkovat.
Na vysvětlenou. Obloučky využíváme v 1. třídě pro uvědoměníní si slabiky. Při analyticko-syntetické metodě čtení vytváříme slabiky, které následně skládáme do slov. Oblouček pomůže k vizualizaci slabiky. Navíc si žák uvědomí rytmus čtení. Jesltiže je slabika dobře osvojená, je jen krůček k plynulosti.
Obloučkování je ve třídě využíváno i k tomu, aby všichni žáci při hlasitém čtení četli totéž. Aby při vyvolání mohli plynule navazovat na předcházejícího čtenáře.
Vyvarujte se HLÁSKOVÁNÍ. Při hláskování dítě nejprve přeříká všechny hlásky ve slově a teprve pak je spojuje. Vzniká takzvané dvojité čtení, které brzdí rychlost čtení, rytmus a pochopení. Navíc dítě více vyčerpává.
Pokud vaše dítě patří mezi čtenáře, kterým ještě dělá čtení problém, v obloučkování pokračujte. Můžete zkusit obloučkovat bílou pastelkou. Princip je stále stejný, jen můžete oobloučkovat text několikrát a neztratíte se v přemíře obloučků. Při obloučkování mohou rodiče pomoci s obloučkováním slov, kde slabiku tvoří 3 a více písmen.
Pokud si myslíte, že vaše dítě již patří mezi jistější členáře, můžete od obloučkování upouštět. Časem je zbytečné a začné zdržovat, protože ruka s tužkou je pomalejší než oko. I tak ale doporučuji záložku a ukazovat si prstem.
To, zda budete nadále obloučkovat, tedy nechávám na Vás. Zvažte ale své rozhodnutí.
PS: Stránky ve slabikáři či pracovním sešitě ke slabikáři, kde se jen čte, mi neposílejte. Jen pokud by tam byla nějaká doplňovačka ke kontrole. Osvědčilo se ale posílání videí, na kterých děti čtou. Pokud tedy máte možnost, natáčejte děti při čtení. Ráda se podívám na jejich pokroky.
Zdraví Vás D.K.